Azande kruik.
Venda kruik
Ashanti kruik
Mafa zielhouder mbulom
Rumsiki Matakam kruik
Bamoum pijp
Makonde masker
Kabyle olielamp
-
Azande kruik.
Land: D.R. Congo. Materiaal: aardewerk met kleine stukjes mica. Hoogte: 28,5 cm. Kunstenaar: Mbitim. "Mbitim was een kunstenaar met een uitzonderlijke vaardigheid en originaliteit Zijn potten, schalen en andere objecten waren van gevarieerde en mooie vorm, veel versierd met Zande hoofden en figuren, elk afzonderlijk, trouw aan zijn stijl en met zijn eigen duidelijke persoonlijkheid. Hij werkte snel met zijn vingers en een gespleten houtspatel; de enige andere gereedschappen waren een achatina-schaal voor de neusgaten en een stuk pompoen. De klei was heel licht in kleur. De diensten van deze man kwamen ten goede aan de Slaapziektepost op Lirangu, waar hij werd aangemoedigd om boekensteunen en andere objecten van Europees ontwerp te maken, maar zijn werk blijft nog steeds individueel "(Mrs Powell Cotton in " Village Handicrafts in the Sudan ", Man 34 (112), blz. 90-91). Ze verzamelde verschillende werktuigen van pottenbakkers en monsters van ongebakken klei van Mbitim, nu in de museumcollectie (zie 1934.8.132), evenals een selectie van zijn producten. Voor objecten in het Pitt Rivers Museum die mogelijk zijn geproduceerd door Mbitim, zie antropomorfe potten 1934.8.134, 1950.12.117-118 en kommen 1930.86.43-44 en 1931.66.2-3. Andere voorbeelden van het werk van Mbitim zijn te vinden in het Cleveland Museum of Art (1996.301-302) en het British Museum (1934.3-8.27 en 1931.3-21.48). -
Venda kruik
Land: Zuid Afrika Materiaal: aardewerk Hoogte: 16 cm Voortbrengsel uit een heel oude aardewerk cultuur -
Ashanti kruik
Materiaal: aardewerk Hoogte: 24,5 cm Pedigree: Galerie Jo de Buck Expositie 'Aspects. Akan cultures in Ghana.' Gemeentemuseum sept. 2001 - jan. 2002 -
Mafa zielhouder mbulom
Land: Kameroen Volk: Mafa Materiaal: aardewerk Hoogte: 30 cm Dit soort potten wordt naast het huis geplaatst en er worden offers aan gebracht. Er komt de geest van iemand in te wonen die zonder nakomelingen gestorven is en die het huis en het erf beschermt. -
Rumsiki Matakam kruik
Land: Kameroen Materiaal: aardewerk Hoogte: 34 cm -
Bamoum pijp
Land: Kameroen (graslanden) Volk: Bamoum Materiaal: aardewerk Hoogte: 14 cm -
Makonde masker
Land: Tanzania Materiaal: terracotta Hoogte: 21 cm Provenance: Baudouin, Comte de Grunne De aardewerk maskers van de Makonde, die sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw opduiken, zijn met raadselen omgeven. Het schijnt dat aardewerk maskers gebruikt worden bij de initiatie van meisjes. Sommige exemplaren zijn beschilderd, sommige zijn van haar voorzien. Er zijn ook helmmaskers en in de collectie van het Wereldmuseum Rotterdam bevindt zich een aardewerk buikmasker. Ook stilistisch zijn er grote verschillen. Vergelijk bijvoorbeeld een maskerpaar: Sotheby's 25-5-1999 nr.78; een op een Lipiko masker gelijkend helm(?)masker: Sotheby's 19-5-2000 nr. 298; een gelaatsmasker in de Barbier-Mueller collectie (Kecskesi 2008 cat.183) en dit exemplaar. Er zijn in zuidelijk Afrika aardewerk maskers gevonden die vervaardigd zijn rond 500 na Chr. (de Lydenburg vondsten). Dat wil niet zeggen dat aardewerk maskers de voorlopers zijn van houten exemplaren (Schaedler 1994), noch dat het hier om een recente ontwikkeling zou gaan (Kecskeci 2008). -
Kabyle olielamp
Land: Algerije Materiaal: aardewerk Hoogte: 34 cm Deze olielamp is gemaakt door de Kabyle, een Berbervolk in de bergachtige Kabylië regio, Noord-Oost-Algerije. De bewoners van de regio zijn voornamelijk bezig met landbouw, maar hebben ook een lange en rijke traditie van pottenbakken die duizenden jaren oud is. Deze bijzondere stijl van aardewerk is niet gemaakt met behulp van een draaischijf, maar is met de hand vervaardigd, meestal door vrouwen, met technieken die voor meer dan vierduizend jaar in gebruik zijn. De decoraties op het stuk in de vorm van uitgebreide geometrische patronen symboliseren de vruchtbaarheid, het water en de aarde. Deze patronen zijn een kenmerk van Kabylisch ontwerp voor generaties en archeologen traceerden de herkomst van een aantal patronen naar vaten uit het Neolithicum. Hoewel veel Kabylisch aardewerk functioneel is, worden deze voorwerpen bij belangrijke rituelen gebruikt. Enkele van de meest uitgebreide voorbeelden zijn olielampen zoals deze voor gebruik in huwelijksceremonies. De lamp wordt voor de bruids-huwelijks-processie gedragen en wordt vervolgens geplaatst in de slaapkamer op de huwelijksnacht om geluk en vruchtbaarheid te garanderen. http://modules.quaibranly.fr/ideqqi/index_en.html